Adolphe Adam – Giselle, premiera: 12.12.1959; na zdjęciu:  Giselle – Ruta Syldorf, Albert – Bronisław Kropidłowski, Mirta – Danuta Dobrowolska oraz artystki Baletu Opery Wrocławskiej; fot. Witold Golian

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 12.12.1959; na zdjęciu:  Giselle – Ruta Syldorf, Albert – Bronisław Kropidłowski; fot. Witold Golian

Dzieło Giselle Adolph’a Adama – jeden z najpopularniejszych francuskich baletów romantycznych, po raz pierwszy zagościł na scenie Opery Wrocławskiej już 12 grudnia 1959 r. Co ciekawe, był prezentowany jako cześć dyptyku baletowego wraz ze współczesnym utworem Maski Ryszarda Bukowskiego. Choreografem spektaklu był ówczesny kierownik baletu Jerzy Gogól (który w realizacji wcielał się także w rolę leśniczego Hilariona). O swojej koncepcji inscenizacyjnej mówił on: „Starałem się nie trzymać ściśle libretta a raczej je uwspółcześnić zachowując równocześnie cały romantyzm dzieła” (ZOF, O „Giselle” i „Maskach” rozmawia „Słowo” z współtwórcami widowiska baletowego, „Słowo Polskie” 10.12.1959). W roli tytułowej występowały wówczas najwybitniejsze wrocławskie solistki: Klara Kmitto, Ruta Syldorf i Barbara Goślińska.

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 8.09.1973; na zdjęciu w środku: Giselle – Małgorzata Połyńczuk, Albert – Wiesław Kościelniak, po prawej na pierwszym planie: Mirta – Beata Starczewska oraz artystki Baletu Opery Wrocławskiej; fot. L. Janaszak

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 8.09.1973; na zdjęciu: Giselle – Małgorzata Połyńczuk, Albert – Wiesław Kościelniak; fot. L. Janaszak

Kolejna premiera baletu Adolphe’a Adama odbyła się 8 września 1973 r. Układami tanecznymi do nowej Giselle zajęła się choreografka z Opery Kazańskiej Dina Aripowa. Praca z nią wywarła pozytywne skutki na tancerzy wrocławskiego baletu. Zachwyceni recenzenci pisali, że „Zespół osiągnął szczyt formy i nigdy jeszcze nie był tak sprawny, zgrany, rytmiczny i plastyczny” (Korwin, Równowaga chwiejna, „Wiadomości” 27.09.1973). Prasa doceniła także młodą odtwórczynię głównej roli – Małgorzatę Połyńczuk, która olśniewała wyrazistą grą aktorską i doskonałą techniką tańca.

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 8.07.1979; na zdjęciu: Giselle – Ewa Zając, Albert – Franciszek Knapik; fot. Maria Behrendt

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 8.07.1979; na zdjęciu: Giselle – Ewa Zając, Albert – Franciszek Knapik oraz artystki Baletu Opery Wrocławskiej; fot. Maria Behrendt

Adolphe Adam – Giselle, wznowienie: 21.12.1984; na zdjęciu na pierwszym planie od lewej: Berta – Zenona Matuszczyk, Hilarion – Janusz Łaznowski, Giselle – Maria Kijak, Albert – Zbigniew Owczarzak artyści Baletu i Chóru Opery Wrocławskiej; fot. Maria Behrendt

Adolphe Adam – Giselle, wznowienie: 21.12.1984; na zdjęciu w środku: Giselle – Maria Kijak, Albert – Zbigniew Owczarzak oraz artystki Baletu Opery Wrocławskiej; fot. Maria Behrendt

Romantyczna historia Giselle i Alberta powróciła na deski Opery Wrocławskiej w nowej odsłonie 8 lipca 1979 r. Choreografię opracowała wówczas Eugenia Jerszowa realizatorka związana z kijowskim teatrem operowym. Partię tytułową w balecie zatańczyła Maria Kijak a jako jej ukochany książę wystąpił Franciszek Knapik. Spektakl był grany do 1982 r. i powrócił jeszcze na wrocławską scenę 21 grudnia 1984 r. Wtedy główną rolę ponownie kreowała zachwycająca subtelną grą aktorską Maria Kijak. Partnerowali jej – wykonując partię Alberta – Zbigniew Owczarzak i Bogumił Śliwiński. Ponadto cały zespół baletu bardzo dobrze prezentował się w scenach zbiorowych, które „utrzymane były w doskonałym porządku przy uzyskiwaniu szerokiego wachlarza pięknych rozwiązań figuracyjnych” (Ryszard Bukowski, Ostatnie wcielenie „Giselle”, „Wieczór Wrocławia” 4-6.01.1985). 

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 14.09.1997; na zdjęciu: Giselle – Natalia Fiodorowa, Albert – Rostisław Biliak; fot. Marek Grotowski

Adolphe Adam – Giselle, premiera: 14.09.1997; na zdjęciu: Pas de deux – Chiara Pesce, Paweł Oleksiak; fot. Marek Grotowski

Czwarta inscenizacja Giselle była pierwszą premierą zrealizowaną poza remontowanym w tamtym okresie gmachu operowym. Pierwsze spektakle nowej produkcji baletowej odbyły się 14 i 15 września 1997 r. w Wytwórni Filmów Fabularnych. Przestrzeń tamtejszej hali zdjęciowej zajęła scena i półkolista widownia na 300 osób. Brakowało tam jednak fosy orkiestrowej, dlatego dopiero za trybunami publiczności wydzielono miejsce dla 60 muzyków orkiestry. Obok nich stał dyrygent Tadeusz Zathey, który z wysokiego podium, ponad głowami widzów, obserwował akcję sceniczną i tancerzy. Choreografię ponownie opracowywała Eugenia Jereszowa. Podczas premiery główne role kreowali Natalia Fiodorowa i Rostisław Biliak.

Adolphe Adam – Giselle; premiera: 27.10.2018, na zdjęciu: Albert – Robert Kędziński oraz Balet Opery Wrocławskiej; fot. Ewa Krasucka

Obecna odsłona francuskiego baletu jest już piątą realizacją romantycznej historii Giselle i Alberta w powojennej historii Opery Wrocławskiej.   

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *