W okresie powojennym w Operze Wrocławskiej Toskę wystawiono po raz pierwszy 19 lutego 1947 r. Przedstawienie to wyreżyserował Jan Popiel, a scenografię zaprojektował duet: Aleksander Jędrzejewski i Wiesław Lange, za kierownictwo muzyczne odpowiadał Kazimierz Bończa-Tomaszewski. Po zaledwie kilku miesiącach- już 3 października przygotowano wznowienie tego tytułu, ale pod kierownictwem muzycznym Kazimierza Wiłkomirskiego. W roli tytułowej występowała Liliana Zamorska, a postać Maria Cavaradossiego kreował doceniony w ówczesnych recenzjach Władysław Szeptycki. Dwa lata później zaprezentowano nową inscenizację, ponownie w reżyserii Jana Popiela, do której nowe dekoracje przygotował Stanisław Janasik. Scenografia jego autorstwa była tak monumentalna i okazała, że publiczność nagradzała ją brawami podczas podnoszenia kurtyny…
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 12/11/1949; na zdjęciu od lewej: Mario Cavaradossi – Adam Dachtera, Cesare Angelotti – Henryk Łukaszek; fot. Zdzisław Mozer
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 12/11/1949; na zdjęciu: Floria Tosca – Zofia Czepielówna, Baron Scarpia – Wacław Woronecki; fot. Zdzisław Mozer
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 12/11/1949; na zdjęciu: Floria Tosca – Krystyna Jamroz; fot. Zdzisław Mozer
Kolejna premiera Toski odbyła się 25 listopada 1961 r. Realizacja była grana aż przez 22 lata. Po raz ostatni widzowie mogli obejrzeć spektakl w tej odsłonie 21 stycznia 1983 r. Łącznie odbyły się aż 192 przedstawienia. Ta odsłona tragicznej historii rzymskiej śpiewaczki jest trzecim tak długo granym spektaklem w powojennej historii Opery Wrocławskiej. Reżyserką inscenizacji była Lia Rotbaum. Ówczesna dyrekcja zaangażowała ją, gdyż wierzyła, że zaprezentuje ona nowatorską Toskę, inną od sztampowych form prezentacji. W swojej interpretacji Rotbaum starała się urealnić sytuacje oraz nadała nowe nazwy poszczególnym częścią opery. Kolejne akty w jej realizacji przestały być ściśle związane z punktami na mapie Rzymu, a stały się opisem wydarzeń w poszczególnych odsłonach. Taka konsekwencja w prowadzeniu spektaklu dodała klarowności fabule i była jedną z przyczyn popularności tego tytułu. Podczas przedstawień premierowych rolę tytułową wykonywały Zofia Konrad i Halina Słoniowska.
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 25/11/1961; na zdjęciu: Cavaradossi – Janusz Zipser, Tosca – Halina Słoniowska; fot. Zdzisław Mozer
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 25/11/1961; na zdjęciu scena zbiorowa, na pierwszym planie: Scarpia – Janusz Temnicki; Fot. Stefan Arczyński
Giacomo Puccini – Tosca, premiera: 25/11/1961; na zdjęciu: Tosca – Zofia Konrad, Cavaradossi – Janusz Zipser; fot. Stefan Arczyński
Następna wersja operowej miłosnej historii śpiewaczki i malarza została przygotowana przez Erwina Nowiaszka i miała premierę 14 czerwca 1985 r. Jednak nie została ona doceniona przez krytyków, a także nie zyskała popularności wśród widzów, choć w recenzjach pozytywnie oceniano wykonawców głównych ról Marię Łukasik i Janusza Zipsera. Po siedmiu latach, 20 czerwca 1992 r., publiczność obejrzała premierę przygotowaną przez Antoninę Kawecką, która przez szereg lat sama wcielała się w rolę tytułową. Jej przedstawienie było bardzo tradycyjne, a także poruszające oraz spójne z partyturą.
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/1985; na zdjęciu: Tosca – Maria Łukasik, Cavaradossi – Janusz Zipser; fot. Maria Behrendt
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/1985; na zdjęciu na pierwszym planie od lewej: Scarpia – Janusz Temnicki; fot. Maria Behrendt
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/1985; na zdjęciu scena zbiorowa; fot. Maria Behrendt
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1992; na zdjęciu: Scarpia – Jerzy Fechner, Tosca – Joanna Cortés; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1992; na zdjęciu na pierwszym planie: Scarpia – Jerzy Fechner, Tosca – Joanna Cortés; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1992; na zdjęciu na pierwszym planie: Tosca – Aleksandra Lemiszka, Cavaradossi – Sylwester Kostecki, na drugim planie Sciarrone – Marek Szydło oraz artyści chóru; fot. Marek Grotowski
W okresie generalnego remontu gmachu 23 października 1999 r. w Wytwórni Filmów Fabularnych zaprezentowano wyreżyserowaną przez Marka Weissa-Grzesińskiego nową odsłonę Toski. Realizacja ta pozostała jednak w cieniu wyjątkowego wydarzenia we Wrocławiu – tzw. Toski chodzonej. 21, 22, 23 i 24 czerwca 1998 r. widzowie wraz z kolejnymi aktami sztuki odwiedzali kolejne interesujące architektonicznie miejsca miasta, które stanowiły idealne tło do opowiedzenia operowej historii. Pierwszy akt rozgrywał się w Kościele Marii Magdaleny, drugi w Auli Leopoldina, a ostatni na tle kolumnady Wzgórza Partyzantów. Spektakle można było również oglądać w czerwcu 2013 r., a trzy lata później w lipcu 2016 r. jako widowiskowe wydarzenia w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Podczas kolejnych inscenizacji miejsca, w których rozgrywała się akcja nieco się zmieniały. Reżyserem pierwotnej wersji z 1998 r. był Pierre Jean Valentin, adaptacji reżyserskiej późniejszych spektakli dokonał Adam Frontczak.
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1998 I Akt – Katedra św. Marii Magdaleny; na zdjęciu: scena ze spektaklu; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1998 II Akt – Aula Leopoldina; na zdjęciu od lewej: Tosca – Aleksandra Lemiszka, Scarpia – Zbigniew Kryczka, Spoletta – Edward Kulczyk; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 20/06/1998 III Akt – Wzgórze Partyzantów; na zdjęciu: Cavaradossi – Wasilij Paladijczuk; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/2013 I Akt – Katedra św. Marii Magdaleny; na zdjęciu scena ze spektaklu, w środku: Spoletta – Edward Kulczyk, Scarpia – Mariusz Godlewski; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/2013 II Akt – Opera Wrocławska; na zdjęciu Floria Tosca – Sarah Vardy, Scarpia – Bogusław Szynalski; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 14/06/2013 III Akt – Wzgórze Partyzantów; na zdjęciu od lewej: Szef więzienia – Jerzy Szlachcic, Mario Cavaradossi – Zdzisław Madej, Sciarrone – Andrzej Zborowski, Spoletta – Piotr Bunzler; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 01/07/2016 I Akt – Katedra św. Marii Magdaleny; na zdjęciu od lewej: Mario Cavaradossi – Nikolay Dorozhkin, Zakrystianin – Tomasz Rudnicki; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 01/07/2016 II Akt – Opera Wrocławska; na zdjęciu: Floria Tosca – Anna Lichorowicz, Scarpia – Bogusław Szynalski; fot. Marek Grotowski
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 01/07/2016 III Akt – Park Staromiejski; na zdjęciu scena ze spektaklu; fot. Marek Grotowski
Obecna inscenizacja w reżyserii Michaela Gielety wraz z widowiskową scenografią Gary’ego McCanna po raz pierwszy została zaprezentowana 27 sierpnia 2021 r. Obsada pełna była zagranicznych gwiazd (Lianna Haroutounian, Giorgi Sturua, Ambrogio Maestri) oraz cenionych rodzimych solistów (Ewy Płonki, Ewy Vesin, czy Tadeusza Szlenkiera). Historia śpiewaczki z wiecznego miasta była najczęściej wystawianą operą Pucciniego w polskim okresie działalności teatru przy Świdnickiej.
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 27,28/08/2021; na zdjęciu od lewej: Mario Cavaradossi – Giorgi Sturua, Cesare Angelotti – Jakub Michalski; fot. ENENSTUDIO
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 27,28/08/2021; na zdjęciu: Baron Scarpia – Ambrogio Maestri, Floria Tosca – Lianna Haroutounian; fot. ENENSTUDIO
Giacomo Puccini – Tosca; premiera: 27,28/08/2021; na zdjęciu scena ze spektaklu, Floria Tosca – Lianna Haroutounian; fot. ENENSTUDIO