W minioną środę i czwartek (6, 7 grudnia 2023) po raz kolejny mogliśmy podziwiać artystów Baletu Opery Wrocławskiej nie tylko jako wysportowanych i pełnych gracji tancerzy, ale także zobaczyć na scenie naszego teatru operowego ułożone przez nich choreografie. Po raz drugi pod tytułem Żywioły zaprezentowano efekty współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego… W naszym cyklu historycznym opowiemy dziś o poprzednich edycjach projektu począwszy od jego pierwszej odsłony w 2018 r.

OPEN DOOR MIĘDZYNARODOWE WARSZTATY CHOREOGRAFICZNE

We współpracy z Semperoper Dresden, Semperoper Ballett

30 CZERWCA 2018

Pod koniec sezonu artystycznego 2017/2018 odbył się finał Międzynarodowych Warsztatów Choreograficznych Open Door. Nową inicjatywę Opery Wrocławskiej ogłoszono w połowie stycznia, a do 18 marca zgłaszali się twórcy choreografii, do której na oficjalnej gali mieli zatańczyć tancerze zespołu Baletu Opery Wrocławskiej. Układy stworzono do utworów najważniejszych polskich kompozytorów tworzących od XIX wieku aż po muzyków komponujących współcześnie. Młodzi choreografowie podczas finałowej gali zaprezentowali swoje opracowania do kompozycji: Anafora V Sławomira Kupczaka, Orawa Wojciecha Kilara, Sonatina für Alina Pawła Mykietyna i do Mazurków Fryderyka Chopina. Międzynarodowe Warsztaty Choreograficzne Open Door wpisywały się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i były dodatkową okazją na promocję i popularyzację polskiej muzyki. Do udziału w projekcie zostali zaproszeni twórcy polscy, ale także zagraniczni. Miało to zapewnić nowe świeże spojrzenie na nasze rodzime dzieła. Ostatecznie zaprezentowano 9 układów tanecznych ich autorami byli: Anna Akbali, Joanna Drabik, Małgorzata Dzierżon, Gàbor Halász, Anna Hop, Anatoliy Ivanov, Agnieszka Janicka, Anna Karabela, James Potter i Bartosz Zyśk. Rezultatem ich pracy cieszyli się nie tylko polscy widzowie. 6 lipca choreografowie mogli zaprezentować swoje interpretacje taneczne na partnerskich warsztatach choreograficznych Close Up! zorganizowanych przez drezdeńską Seemperoper Ballet.

Projekt Open Door wzbudził duże zainteresowanie i już 11 listopada układy, które powstały w ramach przedsięwzięcia Opery Wrocławskiej i Opery Drezdeńskiej zaprezentowano jako spektakl inauguracyjny podczas festiwalu Scena Tańca Studio Piąta Strona Świata organizowana w Warszawie przez Instytut Muzyki i Tańca i Studio Teatr Galeria.

10 czerwca 2019 tancerze Opery Wrocławskiej Ines Furuhashi-Huber i Daniel Agudo Gallardo zatańczyli podczas gali charytatywnej Tanz-ART w Stadttheater w Giessen. Zaprezentowali oni tam choreografię Close Anny Hop, która powstała w ramach projektu Opery Wrocławskiej Open Door i warsztatów Close Up! Opery Drezdeńskiej.  

OPEN DOOR WIECZÓR MŁODYCH CHOREOGRAFÓW

22 WRZEŚNIA 2019

Druga edycja Warsztatów choreograficznych Open Door zaowocowała spektaklem, który zaprezentowano wrocławskiej publiczności 22 września 2019 r. Tym razem układy taneczne przygotowali głównie artyści należący do naszego zespołu: Andrzej Malinowski, Daniel Agudo Gallardo, Won June Choi, Olga Markari, oraz Sergii Martinez Castello oraz Bartłomiej Malarz – uczestnik konkursu Młody Tancerz Roku. Gośćmi specjalnymi tamtej edycji projektu byli koreański tancerz i choreograf Tae June Yoon, który wspólnie ze wspomnianym już Won June Choi’em przygotował jedną z tanecznych etiud oraz Hygin Delimat urodzony we Wrocławiu choreograf, założyciel grupy Body Architects, który swoje utwory prezentował już w odległym Meksyku czy Ugandzie oraz na licznych scenach europejskich. Druga odsłona warsztatów umożliwiła młodym twórcą nie tylko stworzyć oryginalne układy choreograficzne, ale także wybrać muzykę, kostiumy i rekwizyty, które były prezentowane podczas pokazu. W spektaklu można było zobaczyć etiudy łączące technikę klasyczną, współczesną oraz urban dance. Pierwszą choreografią wieczoru była In transit Hygina Delimata z muzyką Steve’a Reicha. Kolejną zaprezentował duet artystów koreańskich Won June Choi i Tae June Yoon, artyści wspólnie wystąpili w swoim układzie i zatańczyli do muzyki Franza Schuberta oraz autorskiej kompozycji Won June Choi’a. Choreografię trzeciej etiudy – Women’s World do utworu Heart Cry Drehz’a przygotował Andrzej Malinowski. Do muzyki Fryderyka Chopina układ taneczny Noctrurne ułożył Daniel Agudo Gallardo. Olga Markari stworzyła choreografię BElong do jednej z symfonii Wolfganga Amadeusa Mozarta, a Sergii Martinez Castello układ Múltiple do The Sound of Silence Silvii Perez Cruz. Wieczór zamknęła choreografia Periphery Bartłomieja Malarza do utworu Curriculum Vitae Anselma Kreuzer’a, do której zatańczyła Gabriela Dąbek – również uczestniczka konkursu Młody Tancerz Roku. W pozostałych układach wystąpili tancerze Baletu Opery Wrocławskiej.

WIECZÓR MŁODYCH CHOREOGRAFÓW

6 LISTOPADA 2020

W trudnym pandemicznym roku 2020 Opera Wrocławska nie zrezygnowała z prezentowania nowych układów choreograficznych. Tuż przed przerwą w działaniu teatru – 6 listopada zrealizowano przedstawienie Wieczór Młodych Choreografów (spektakl zagrano dzień przed zaplanowaną wcześniej datą). Tym razem wszystkie etiudy przygotowali tancerze Opery Wrocławskiej i tylko oni występowali na scenie. W programie wieczoru pokazano 10 tanecznych etiud. Układ Patient no8 stworzyła Olga Markari do muzyki Antonia Bazziniego. Sergi Martinez Castello przygotował dwie choreografie Skins do utworów Federico Albanese i Maxa Richtera i 94 do muzyki HVOB i kompozycji Won June Choi’a, Etiudę Bitten opracowała Andrea Aguado Campo do kompozycji Mario Benedettiego i Ronnie’go Davisa. Kolejna choreografia – Born in naked flesh z muzyką Olafura Arnaldsa była autorstwa Alberto Pecetto, w której zatańczył wspólnie z Miho Okamurą. Do muzyki Joby’ego Talbota układ choreograficzny Last water dance/Ostatni taniec wody przygotował Bartłomiej Malarz. W etiudzie Two people wystąpili jej autorzy Michaela Villa i Ludovico Tambara. Podobnie jak kolejny układ Tocando Tierra ułożyła go i wykonała Maria Isabel Trabalon. Następna z choreografii została stworzona przez Jaume Deulofeu Segiu i była zainspirowana koncertem fortepianowym Piotra Czajkowskiego. Ostatni układ choreograficzny opracował Daniel Agudo Gallardo do muzyki Julesa Masseneta i nosił nazwę White Freedom.     

ŻYWIOŁY – WIECZÓR CHOREOGRAFÓW

20 STYCZNIA 2023

Po krótkiej przerwie warsztaty choreograficzne znów powróciły na scenę Opery Wrocławskiej w całkiem nowej formule i pod nową nazwą – Żywioły. Po raz pierwszy do udziału w przedsięwzięciu zostali zaproszeni studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Przygotowali oni autorskie kompozycje, które po raz pierwszy zaprezentowano 17 grudnia 2022 r. podczas Koncertu kameralnego młodych muzyków i instrumentalistów. Układy taneczne jakie do nich powstały premierowo wystawiono 20 stycznia 2023 r. Za koordynację projektu odpowiadała Małgorzata Dzierżon kierownik Baletu Opery Wrocławskiej i uczestniczka pierwszej edycji warsztatów Open Door. Podczas tej odsłony projektu jedenaście choreografii zostało przygotowanych przez tancerzy Baletu Opery Wrocławskiej oraz specjalnych gości: Annę Piotrowską – dyrektorkę teatru Rozbark, prodziekana i wykładowcę Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu (choreografia GA PA PU GA DA do utworu Papuga Darii Kuziak) oraz Anatoliya Ivanova choreografa, inscenizatora i pedagoga tańca (choreografia Popiół do utworu Tymoteusza Lasika Brothers). Wieczór rozpoczęła etiuda taneczna Cuerpos Davida Oscara Blata do muzyki Małgorzaty Szandrach Serendypia. Kolejny układ był autorstwa Anny Piotrowskiej. Następnie pokazano choreografię Dla T. Anny Szopy-Kimso – pedagoga baletu i asystentki choreografa zespołu Baletu Opery Wrocławskiej. Do stworzenia tego baletowego obrazu wykorzystano kwintet fortepianowy Juliusza Zarębskiego i utwór Reverie Macieja Powierzy, a inspiracją układu choreograficznego były sceniczne dokonania  Teresy Kujawy – legendy polskiej sztuki baletowej. Kolejną etiudą był wspomniany już Popiół Anatoliya Ivanova. Później zaprezentowano układ taneczny Lost_connection do muzyki Agaty Zemli. Do klasycznych kompozycji Bacha i Vivaldiego choreografię Post stworzył Sergi Martinez Castello. Drugą część wieczoru rozpoczęła etiuda Transmisja przygotowana do utworu Tymoteusza Lasika pod tym samym tytułem. Następnie zaprezentowano klasyczny układ baletowy Kei’a Otsuki Musical Hallucination do Wariacji Goldbergowskich. Spektakl zakończyły trzy energetyczne choreografie: Vikings Savy Cebanu do jego autorskiego utworu, Imprisoned Shadow Daniela Agudo Gallardo stworzona do muzyki Agaty Zemli oraz widowiskowy układ Rouge et Noir Lucasa Hessela Rafalovicha do utworu Aliny Dzięcioł Ritual. Izabela Starzec w swojej recenzji po obejrzeniu Żywiołów napisała w swojej recenzji: „Już sam pomysł, by we współpracy z młodymi kompozytorami powstawały oryginalne choreografie jest godzien uwagi. Nawet więcej – rewelacyjnie otwiera płaszczyznę do wzajemnej wymiany artystycznych koncepcji, energii, interpretacji. I to jest właśnie siłą najnowszej premiery baletowej w Operze Wrocławskiej „Żywioły. Wieczór choreografów” (Izabela Starzec, Zobaczyć muzykę. Posłuchać ciała – recenzja premiery baletowej pt. „Żywioły. Wieczór choreografów”, „Wrocławski portal” 20.01.2023, online: https://www.wroclawskiportal.pl/zobaczyc-muzyke-posluchac-ciala-recenzja-premiery-baletowej-pt-zywioly-wieczor-choreografow/). Wizualnie spektakl dopełniła widowiskowa reżyseria świateł Kamila Jacha (tworzącego oprawę świetlną również we wszystkich poprzednich edycjach) oraz scenograficzna opieka Macieja Węglarza. Za oprawę akustyczną i realizację ścieżki dźwiękowej odpowiadał Sebastian Jarus. Projekt od strony organizacyjnej wspierali także Bassem Akiki i Katarzyna Dziewiątkowska.

Taneczne emocje związane ze spektaklem Żywioły, mieli okazję przeżyć również widzowie w Lublinie. Zespół Baletu Opery Wrocławskiej 20 kwietnia 2023 r. wystąpił w tamtejszym Centrum Spotkań Kultur. Podczas tego wieczoru pokazano 7 spośród wcześniej przygotowanych choreografii.  

 Czy widzieliście któryś z opisanych pokazów choreograficznych na scenie Opery Wrocławskiej, a może oglądaliście występ podczas jednej z podróży artystycznych? Byliście na najnowszej odsłonie Wieczoru choreografów –Żywioły 2? O wrażeniach podzielcie się z nami w komentarzach!

Fotografia w nagłówku:

Żywioły – Wieczór choreografów; 20.01.2023; Cuerpos, choreografia: David Oscar Blat, muzyka: Małgorzata Szandrach – Serendypia; na zdjęciu: Lucas Hessel Rafalovich, Mizuno Toma, Miho Okamura, Agata Załuska, Sava Cebanu; fot. ENENSTUDIO

Plakaty:

Plakat Open Door 30/06/2018: Piotr Olejarz na podstawie fotografii: Pablo Martinez Mendez

Plakat Open Door 22/09/2019: Piotr Olejarz na podstawie fotografii: Pablo Martnez Mendez

Plakat Wieczór młodych choreografów 6/11/2020: Piotr Olejarz na podstawie fotografii Natalii Kabanov

Plakat Żywioły – Wieczór choreografów 20/01/2023: Piotr Olejarz na podstawie fotografii ENEN Studio

Żródła:

Książki spektakli i inne wydawnictwa Opery Wrocławskiej

Katarzyna Lemańska, Anafora w dziewięciu kompozycjach – relacja z pokazu „Open Door” w Operze Wrocławskiej, „Taniec Polska” 4.09.2018, online: https://taniecpolska.pl/krytyka/anafora-w-dziewieciu-kompozycjach-relacja-z-pokazu-open-door-w-operze-wroclawskiej/

Izabela Starzec, Zobaczyć muzykę. Posłuchać ciała – recenzja premiery baletowej pt. „Żywioły. Wieczór choreografów”, „Wrocławski portal” 20.01.2023, online: https://www.wroclawskiportal.pl/zobaczyc-muzyke-posluchac-ciala-recenzja-premiery-baletowej-pt-zywioly-wieczor-choreografow

Informacja medialna, Scena Tańca Studio 2018 – odsłona VII: „Piąta strona świata” „Instytut Muzyki i Tańca 7.11.2018, online: https://nimit.pl/aktualnosci/scena-tanca-studio-2018-odslona-vii-piata-strona-swiata-2600/

Informacja medialna, Opera Wrocławska: Dziś „Wieczór Młodych choreografów”, „Taniec Polska” 6.11.2020, online: https://taniecpolska.pl/aktualnosci/opera-wroclawska-dzis-wieczor-mlodych-choreografow/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *